2.12.15

La templanza. María Dueñas (ressenya en català)


Pincha en la bandera para leer la versión en castellano


En Mauro Larrea és un home fet a si mateix, que, tot i tenir un origen humil, aconsegueix fer-se ric a còpia de tenacitat i molt esforç. Però un revés relacionat amb la política li pren tot el que té i ha de tornar a fer el que ja ha fet altres vegades: com l'au fènix, ressorgir de les seves cendres. Tal obstinació el farà sortir de Mèxic i el portarà primer a Cuba i després a Espanya, on Soledad Moltalvo li posarà la seva por, la seva inquietud, les seves prioritats i la seva raó completament del revés.


Des del punt de vista literari, María Dueñas ens ha deixat una novel·la perfecta. Si analitzem diversos punts obligatoris que ha de tenir una bona narració, veurem que els compleix tots. Fem un repàs d'alguns?

Tenim un conflicte perfecte: en Mauro Larrea està arruïnat, i aquest fet el farà sortir del seu univers per tornar a buscar-se la vida.

Els personatges estan molt ben perfilats: cada acció té cabuda en la personalitat de cada personatge. Mauro ja ha passat de pobre a ric, per tant és capaç de tornar a fer-ho i d'arriscar molt en el camí.

El registre del llenguatge és molt apropiat: modismes concrets de Mèxic, de Cuba, d'Espanya, i encara més subtil, les diferències de classe perfectament encaixades. I a més, l'ús de les metàfores és absolutament fascinant, perquè és capaç de dir molt més amb unes quantes paraules sense que soni recarregat ni postís.

El temps és, així mateix, l'adequat: cap escena resulta massa llarga o massa curta. Descriu el que passa sense que aclaparin els detalls o no arribis a posar-te en situació. Un cop més, perfecte.

Sembla que tots aquests comentaris (que podria allargar molt més) comporten un enorme "PERÒ". Doncs així és. I quin és el meu gran "PERÒ"? Que no aconsegueixo connectar amb els personatges. Bé, amb cap personatge fins que apareix la Soledad Montalvo, que és capaç ella sola de salvar la novel·la. El problema és que apareix quan només falten unes 150 pàgines per al final, i abans d'ella hem hagut de llegir unes altres 350 més. Excessiu des del meu punt de vista.

I què té la Soledad Montalvo? Doncs no ho sé certament. Però a partir d'aquest moment és quan vaig començar a viure la història, vaig començar a fer-me moltes preguntes (Serà en Mauro capaç de vendre les vinyes? Li permetrà la seva consciència enviar l'esclava cap a Amèrica?) I vaig començar a viure les angoixes que acompanyen la Sol. En canvi, abans que hi aparegués, la novel·la no havia aconseguit que el meu cor bategués a un ritme més precipitat, ni tan sols en la magistral partida de billar.

En fi. Què us puc dir? Que vaig llegir El tiempo entre costuras i em va semblar sublim, encara que em va deixar amb un amarg sabor de boca quan no va concloure gairebé res de la història. Que em vaig negar a llegir Misión olvido perquè encara estava dolguda. I que amb La templanza pretenia redimir l'escriptora, però, tot i que reconec que és una novel·la perfecta des del punt de vista literari, no m'ha emocionat, i jo a una novel·la li exigeixo passió. Necessito sentir amor, angoixa, por, alegria. Necessito viure la història dels personatges.

Però bé, potser a vosaltres us agradarà. De fet està tenint molt d'èxit i ja s'han plantejat fer una sèrie de televisió, tal com van fer amb El tiempo entre costuras. M'expliqueu què us ha semblat la novel·la?

La templanza. María Dueñas (reseña en castellano)

Clica sobre la bandera per a llegir la versió en català

Mauro Larrea es un hombre hecho a sí mismo, que, aunque tiene un origen humilde, consigue hacerse rico a base de tesón y mucho esfuerzo. Pero un revés relacionado con la política le arrebata todo lo que tiene y debe volver a hacer lo que ya ha hecho otras veces: como el ave fénix, resurgir de sus cenizas. Tal empeño lo sacará de México y lo llevará primero a Cuba y luego a España, donde Soledad Moltalvo le pondrá su miedo, su inquietud, sus prioridades y su razón completamente del revés.



Desde el punto de vista literario, María Dueñas nos ha dejado una novela perfecta. Si analizamos diversos puntos obligatorios que debe tener una buena narración, veremos que los cumple todos. ¿Hacemos un repaso de algunos?

Tenemos un conflicto perfecto: Mauro Larrea está arruinado, y este hecho le hará salir de su universo para volver a buscarse la vida.


Los personajes están muy bien perfilados: cada acción tiene cabida en la personalidad de cada personaje. Mauro ya ha pasado de pobre a rico, por lo tanto es capaz de volver a hacerlo y de arriesgar mucho en el camino.

El registro del lenguaje es tremendamente apropiado: modismos concretos de Méjico, de Cuba, de España, y aún más sutil, las diferencias de clase perfectamente encajadas. Y además el uso de las metáforas es absolutamente fascinante, porque es capaz de decir muchísimo más con unas cuantas palabras sin que suene recargado ni postizo.

El tiempo es, asimismo, el adecuado: ninguna escena resulta demasiado larga o demasiado corta. Describe lo que pasa sin que abrumen los detalles o no llegues a ponerte en situación. Una vez más, perfecto.

Parece que todos estos comentarios (que podría alargar mucho más) conlleven un enorme "PERO". Pues así es. ¿Y cuál es mi gran "PERO"? Que no consigo conectar con los personajes. Bueno, con ningún personaje hasta que aparece Soledad Montalvo, que es capaz ella sola de salvar la novela. El problema es que aparece cuando sólo faltan unas 150 páginas para el final, y antes de ella hemos tenido que leer otras 350 más. Excesivo desde mi punto de vista.

¿Y qué tiene Soledad Montalvo? Pues no lo sé ciertamente. Pero a partir de ese momento es cuando empecé a vivir la historia, empecé a hacerme muchas preguntas (¿Será Mauro capaz de vender los viñedos? ¿Le permitirá su conciencia enviar a la esclava de vuelta a América?) y empecé a vivir las angustias que acompañan a Sol. En cambio, antes de que apareciera, la novela no había conseguido que mi corazón latiera a un ritmo más apresurado, ni tan siquiera en la magistral partida de billar.

En fin. ¿Qué os puedo decir? Que leí El tiempo entre costuras y me pareció sublime, aunque me dejó con un amargo sabor de boca cuando no concluyó casi nada de la historia. Que me negué a leer Misión olvido porque aún estaba dolida. Y que con La templanza pretendía redimir a la escritora, pero, aunque reconozco que es una novela perfecta desde el punto de vista literario, no me ha emocionado, y yo a una novela le exijo pasión. Necesito sentir amor, angustia, miedo, alegría. Necesito vivir la historia de los personajes.

Pero bueno, quizás a vosotros os guste. De hecho está teniendo mucho éxito y ya se han planteado hacer una serie de televisión, tal y como hicieron con El tiempo entre costuras¿Me contáis qué os ha parecido la novela?