21.10.17

Ressenya LA TRILOGIA DE LA REINA DEL TEARLING, de l'Erika Johansen

SINOPSI


# 1 La reina del Tearling: la Kelsea Glynn és l'única hereva del tron ​​del Tearling. Després de la mort de la seva mare, la princesa va ser criada per dos fidels servents en una cabana amagada en els boscos. Durant gairebé dues dècades, l'oncle de la Kelsea ha exercit la regència, però no és més que el titella corrupte de la Reina Vermella, la falsa i despòtica fetillera que té el poder al feu confrontant de Mortmesne.

El dia que la Kelsea compleix dinou anys, els malparats restes de la guàrdia de la reina treuen la jove de la clandestinitat i l'escorten fins a la capital.

Així comença el turbulent viatge de la Kelsea al cor del Tearling per reclamar el seu tron, guanyar la lleialtat del poble i rescatar el seu regne de la corrupció i de la màgia fosca.

Armada amb una voluntat d'acer, la jove se sotmetrà a una autèntica prova de foc que pot convertir-la en llegenda... o destruir-la.


# 2 La invasió del Tearling: Un cop conquerit el tron, cal conservar-lo. I no sembla fàcil. La Kelsea ha decidit interrompre l'enviament d'esclaus al veí regne de Mort i s'ha guanyat la lleialtat i l'admiració del seu poble, però també ha despertat la ira de la Reina Vermella. A partir d'ara, la brutal sobirana no desistirà en el seu afany per destruir-la.

Desesperada i més sola que mai, la Kelsea haurà de trobar la manera de defensar al seu regne. I això passa per aprendre a controlar els seus poders i descobrir la seva connexió amb la Lily, qui procedeix d'una època en què ser dona era gairebé un crim.

Mentre l'exèrcit invasor s'acosta, la Kelsea es disposa a servir-se del que ha après per assegurar el futur del Tearling. Però el temps s'acaba...

# 3 El destino del Tearling: En menys d'un any, la Kelsea Glynn ha deixat de ser una adolescent desmanegada i insegura per convertir-se en una poderosa i justa monarca, la visionària Reina del Tearling, transformant el seu regne i posant fi a la corrupció. Pel camí ha fet un munt d'enemics i enemigues.

La més ferotge de totes elles és la Reina Vermella, que s'ha proposat destruir-la. Per protegir els seus súbdits de l'ofensiva d'aquesta despòtica sobirana i el seu exèrcit, la Kelsea farà l'impensable: lliurar-se als seus enemics i també els seus safirs màgics.

En el seu lloc nomenarà rei regent a en Maza, el responsable de la seva guàrdia personal. Però aquest no pensa descansar fins que aconsegueixi rescatar-la.

La fi està cada vegada més a prop. Quin serà el destí de la reina Kelsea i del seu regne, el Regne del Tearling?



FITXA
Trilogia La reina del Tearling
Erika Johansen
Publicació: 2016-2017, Plaza & Janés
Gènere: Fantasia


Pincha en la bandera para leer la versión en castellano

OPINIÓ PERSONAL

La trilogia La reina del Tearling, de l'Erika Johasen, treballa amb la idea de la utopia. Com fer del món un lloc tranquil i de pau. El problema és que les persones que volen viure en aquesta utopia arrosseguen amb elles mateixes sentiments negatius. És difícil erradicar la maldat quan forma part de l'essència mateixa de la humanitat.

Per arribar a aquesta idea, l'escriptora ens presenta a una princesa exiliada i cuidada per dues persones que li donaran afecte i valors. Tant els valors ensenyats com l'afecte regalat estaran amb ella des del moment en què ha d'abandonar el seu aïllament per governar el Tearling com la seva reina. El camí des del bosc on viu fins a la ciutat serà un aprenentatge per a tothom: per a la reina, per als seus homes i per als lectors, que veuran que el respecte, la confiança i l'admiració no s'hereten sinó que es guanyen amb molt esforç. Les decisions, bones o dolentes, i els actes subsegüents són els que mostraran al món qui és la reina del Tearling.

El segon de la trilogia ens descobrirà alguna cosa sorprenent que no obstant això ja s'havia deixat caure subtilment en el primer lliurament de la trilogia. El temps en què se situa la història és un futur on en comptes d'avançar en tecnologia i coneixements s'ha retrocedit. L'escriptora ens planteja una ucronia, un futur alternatiu al present que havia inventat. Aquest futur és el producte de la recerca d'aquesta utopia, i el seu fundador serà algú carismàtic que té la màgia suficient per fer-ho possible. Però l'inici d'aquest futur serà dur i imprevisible perquè al costat dels sentiments d'esperança i salvació, les persones que facin la travessia fins al nou món també portaran amb elles la llavor de la por, de la gelosia, de l'enveja...

El tercer ens cridarà amb contundència una veritat oblidada, tant en la novel·la com en la vida real: no podem donar l'esquena a la nostra memòria històrica, als nostres orígens, ja que, per vergonyosos que siguin, ens estan ajudant a entendre'ns i a recordar-nos quins errors no hem de repetir. Sempre s'ha dit que la història l'escriuen els vencedors, que mai vam estudiar l'altra part callada dels que van perdre, però en aquesta trilogia l'escriptora va més enllà: tot i que l'escriguin els vencedors, mai està completa perquè fins i tot ells tenen coses que volen que romanguin ocultes. I la vanitat, el penediment, la culpa o simplement un exagerat paternalisme impedeix a les generacions venidores fer ús d'informació rellevant per poder prendre noves decisions que els facin prendre el camí correcte.

Aquesta trilogia, doncs, desenvolupa una sèrie de conceptes molt interessants. La fantasia li dóna el toc al·legòric que ens permet extrapolar la ficció a la nostra pròpia realitat. La idea de la utopia o la inviabilitat de la utopia quan s'han pervertit els registres històrics, quan la memòria històrica s'ha corromput, amagat o oblidat em sembla molt adequat com a punt de partida per reflexionar.

Els personatges estan molt ben definits, encara que al llarg de la trilogia aniran canviant. L'escriptora té el talent suficient per fer-nos canviar d'idea respecte d'algun personatge i que el canvi sigui creïble i coherent. No és fàcil fer-ho. L'evolució dels personatges també és una cosa a tenir molt en compte. La Kelsea és potser el personatge que més evolució pateix, però hi ha altres personatges que es van transformant als ulls del lector. Molt bé.

L'estructura de la novel·la és potser el que menys m'agrada. Ja ho sabeu. Aquells que m'heu llegit no serà la primera vegada que em sentiu dir alguna cosa semblant: no m'agraden les històries que van cap enrere i cap endavant. Maleïdes modes. En aquest cas estem davant d'una disrupció del temps lineal. La Kelsea retrocedirà (mitjançant una espècie de viatges astrals) per conèixer el passat i entendre què els està passant. Per poder lluitar amb les armes del coneixement. I per a bussejar en l'origen dels problemes del seu regne i buscar una solució per al seu present haurà de viatjar al passat. A veure què us sembla a vosaltres.

El final de la trilogia és sorprenent i no acabo de saber si és encertat o no. He de reconèixer que em va descol·locar una mica i crec que hauria preferit que l'escriptora ens hagués finalitzat la història d'una altra manera. Encara que, en el fons, en aquest final trobem una veritat molt amagada però que ens colpeja amb la contundència de la veritat: totes les nostres decisions tenen un cost. Quin és el cost que ha de pagar la Kelsea? Us animeu a descobrir-ho?

Si us ve de gust llegir la trilogia, us deixo uns enllaços perquè pugueu comprar els llibres en paper i en digital. FELIÇ LECTURA!

PAPER


DIGITAL

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada