26.1.16

Martina con vistas al mar (Bilogía Horizonte Martina 1) Elísabet Benavent (ressenya en català)

Títol Martina con vistas al mar
(Bilogia Horizonte Martina 1)
Autor Elísabet Benavent
Editorial Suma de letras
Any 2016
Pàgines 672
Gènere narrativa romàntica
Disponible en e-book, paper
Idiomes castellà

Pincha sobre la bandera para leer la versión en castellano
SINOPSI

La Martina treballa a la cuina d'un hotel i el seu somni sempre ha estat ser xef per gran decepció de la seva família. Porta uns 10 anys amb el Fernando, que va ser un dels seus professors; i en un dels seus aniversaris van a sopar a El Mar, un restaurant que regenta en Pablo, que és excèntric, brillant i increïblement atractiu. A partir d'aquell moment res tornarà a ser com abans.

OPINIÓ

Elisabet Benavent és absolutament magnètica. Estic segura que els seus llibres estan imantats amb algun poderós encanteri perquè són irresistibles. És llegir una sola paraula i caure-hi. I aquesta vegada, com totes les anteriors, no és diferent.

El que sí que és diferent és tant la trama com l'estructura de la novel·la, i per descomptat el rerefons, que va molt més enllà de la simple novel·la romàntica amb escenes hot.

De què va la novel·la? Doncs des del meu punt de vista, l'escriptora ens proposa que reflexionem sobre una pregunta que estic segura que moltes de nosaltres ens hem fet. Què passa amb l'amor quan s'acaba? És que mai ha existit? Resulta que de fet no era amor perquè l'amor és per sempre? És una qüestió que cada personatge resol a la seva manera i que nosaltres, els lectors, també resolem a mesura que anem passant les pàgines. La sort és que no ens posaran nota. No hi ha resposta incorrecta. Però l'Elisabet Benavent ens mostra la resposta d'uns quants personatges, que es plantejaran quan és amor, quan és sexe, quan és amistat, i sobretot, quan és de veritat.

I sobre aquesta pregunta munta tot un engranatge de personatges i situacions que desdibuixaran la vostra pròpia realitat perquè viureu durant unes hores (no crec que la novel·la us duri més) dins del llibre.

Els personatges estan tan fabulosament perfilats com sempre. I aquesta vegada també tenim un esment a un d'una altra de les seves sagues, la qual cosa confereix al conjunt de la seva obra un aire de "família-coqueta", de la qual formem part tant personatges com lectors.

Trobo una evolució positiva a l'hora d'escollir les personalitats de cadascú. Estem davant d'una novel·la en la qual no hi ha un "malvat" però sí que hi ha personatges immadurs o antipàtics que no ens cauen bé. I em sembla un encert. Perquè la vida és així. Hi ha gent a la qual no suportem perquè sí. Perquè no hi ha química. Pel que sigui. Però segueixen al nostre voltant. Igual que la nostra protagonista, que ha de suportar disbarats cada dia.

La Martina és el personatge més diferent creat fins ara per la ploma de l'Elisabet Benavent, però, alhora, és el més treballat psicològicament. La Martina dóna per a molt. Encara que en principi no ho sembli.

El llenguatge de la novel·la mereix una menció especial. Hi ha dos nivells de registre: el dels diàlegs i el de les reflexions. Els diàlegs són vulgars, grollers i impressionantment divertits i hilarants. Els he llegit diverses vegades perquè trencava a riure, i és que com se li pot acudir a algú dir tantes barbaritats juntes? L'Amaia és la bomba. Però el registre de les reflexions, encara que estan escrites en un llenguatge lleuger, és molt més mesurat, el que ens dóna un respir i dota la novel·la d'un punt de serietat que requereix el tema de què tracta. Tot això magníficament entrellaçat per no perdre el contrast entre el divertit i la reflexió. No us penseu ara que estem davant d'un llibre pesat i avorrit!! Perquè és tot el contrari.

Hi ha dos primers narradors, la Martina i el Pablo, que es van alternant capítols. Encara que no és la primera vegada que ho fa, trobo que és molt difícil entrar en la ment masculina, perquè és com ficar-se en territori desconegut, però el resultat m'ha semblat coherent amb el que se suposa que pensa un home. La Martina parla en passat, com si ens estigués explicant alguna cosa des de la perspectiva de saber què passarà, cosa que atorga a la història una pinzellada de malenconia.

Podria seguir i seguir, però prefereixo que llegiu la novel·la i m'expliqueu què us ha semblat. Ràpidament (no sé si sabré), i a tall d'esquema, us explico les raons per llegir aquesta novel·la: perquè la trama és rodona, sense incoherències; perquè l'evolució dels personatges és creïble; perquè és divertidíssim; perquè convida a la reflexió; perquè els personatges masculins són un amor, però, sobretot, perquè l'autora és Elisabet Benavent i tot el que escriu és fantàstic: t'atrapa, et delecta i sempre et deixa amb ganes de més.

Ja no us entretinc més, si encara no teniu la novel·la, no espereu més.

Martina con vistas al mar (Bilogía Horizonte Martina 1). Elísabet Benavent (reseña en castellano)

 

Clica sobre la bandera per a llegir la versió en català

SINOPSIS

Martina trabaja en la cocina de un hotel y su sueño siempre ha sido ser chef para gran decepción de su familia. Lleva unos 10 años con Fernando, que fue uno de sus profesores; y en uno de sus aniversarios van a cenar a El Mar, un restaurante que regenta Pablo, que es excéntrico, brillante e increíblemente atractivo. A partir de aquel momento nada volverá a ser como antes.

OPINIÓN

Elísabet Benavent es absolutamente magnética. Estoy segura de que sus libros están imantados con algún poderoso hechizo porque son irresistibles. Es leer una sola palabra y caer en sus redes. Y esta vez, como todas las anteriores, no es diferente.

Lo que sí que es diferente es tanto la trama como la estructura de la novela, y por supuesto el trasfondo, que va mucho más allá de la simple novela romántica con escenas hot.

¿De qué va la novela? Pues desde mi punto de vista, la escritora nos propone que reflexionemos sobre una pregunta que estoy segura que muchas de nosotras nos hemos hecho. ¿Qué pasa con el amor cuando se termina? ¿Es que nunca ha existido? ¿Resulta que de hecho no era amor porque el amor es para siempre? Es una cuestión que cada personaje resuelve a su manera y que nosotros, los lectores, también resolvemos a medida que vamos pasando las páginas. La suerte es que no nos van a poner nota. No hay respuesta incorrecta. Pero Elísabet Benavent nos muestra la respuesta de unos cuantos personajes, que se plantearán cuándo es amor, cuándo es sexo, cuándo es amistad, y sobre todo, cuándo es de verdad.

Y sobre esa pregunta monta todo un engranaje de personajes y situaciones que desdibujarán vuestra propia realidad porque viviréis durante unas horas (no creo que la novela os dure más) dentro del libro.

Los personajes están tan fabulosamente perfilados como siempre. Y esta vez también tenemos una mención a uno de otra de sus sagas, lo cual confiere al conjunto de su obra un aire de "familia-coqueta", de la que formamos parte tanto personajes como lectores.

Encuentro una evolución positiva a la hora de escoger las personalidades de cada cual. Estamos ante una novela en la que no hay un "villano" pero sí que hay personajes inmaduros o antipáticos que no nos caen bien. Y me parece un acierto. Porque la vida es así. Hay gente a la que no soportamos porque sí. Porque no hay química. Por lo que sea. Pero siguen a nuestro alrededor. Igual que nuestra protagonista, que debe soportar estupideces cada día. 

Martina es el personaje más diferente creado hasta ahora por la pluma de Elísabet Benavent, pero, a la vez, es el más trabajado psicológicamente. Martina da para mucho. Aunque en principio no lo parezca.

El lenguaje de la novela merece una mención especial. Hay dos niveles de registro: el de los diálogos y el de las reflexiones. Los diálogos son vulgares, soeces e impresionantemente divertidos e hilarantes. Los he leído varias veces porque rompía a reír, y es que ¿cómo se le puede ocurrir a alguien decir tantas barbaridades juntas? Amaia es la bomba. Pero el registro de las reflexiones, aunque están escritas en un lenguaje ligero, es mucho más comedido, lo que nos da un respiro y dota a la novela de un punto de seriedad que requiere el tema del que está tratando. Todo ello magníficamente entrelazado para no perder el contraste entre lo divertido y la reflexión. ¡No os penséis ahora que estamos ante un libro pesado y aburrido! Porque es todo lo contrario.

Hay dos primeros narradores, Martina y Pablo que se van alternando capítulos. Aunque no es la primera vez que lo hace, creo que es muy difícil entrar en la mente masculina porque es como meterse en territorio desconocido, pero resultado me ha parecido coherente y acorde con lo que se supone que piensa un hombre. Martina habla en pasado, como si nos estuviera contando algo desde la perspectiva de saber qué va a pasar, lo que otorga a la historia una pincelada de melancolía.

Podría seguir y seguir, pero prefiero que leáis la novela y me contéis qué os ha parecido. Rápidamente (no sé si sabré) y en modo esquemático os explico las razones para leer esta novela: porque la trama es redonda, sin incoherencias; porque la evolución de los personajes es creíble; porque es desternillante; porque invita a la reflexión; porque los personajes masculinos son un amor, pero, sobre todo, porque la autora es Elísabet Benavent y todo lo que escribe es estupendo: te atrapa, te deleita y siempre te deja con ganas de más.

Ya no os entretengo más, si aún no tenéis la novela, no esperéis más.